Skarta lujittaa asemaansa Ruotsin markkinoilla

Kun uudelle markkina-alueelle perustetaan uusi yritys, tiedossa on paljon töitä, jotta tulokas saa haluamansa jalansijan. Hyvänä esimerkkinä toimii Kiirunaan toukokuussa 2015 perustettu Maastorakentajien Skarta-tytäryhtiö.

Kiirunassakin on tarvittu onnistuneita rekrytointeja, tehokasta markkinointia tunnettuuden lisäämiseksi sekä ennen kaikkea ensimmäisiä referenssikohteita, joilla helpotetaan pääsyä entistä isompiin urakoihin.

Seuraavassa yksi skartalaisista, helmikuussa työnsä aloittanut Ellinor Olofsson, kertoo Skartan ensimmäisistä askelista länsinaapurin markkinoilla. Hänen vastuullaan ovat Skartassa muun muassa markkinointi, talousasiat sekä palkanlaskenta. Rakennustoimialalla Ellinor on työskennellyt kuutisen vuotta niin laatuun, ympäristöön kuin työympäristöön liittyvissä tehtävissä.

Tunnettuutta digitaalisella markkinoinnilla

Kun Andament Group päätti laajentaa maantieteellistä markkina-aluettaan Ruotsiin, yhtiöön palkattiin henkilöitä, jotka tuntevat jo entuudestaan Pohjois-Ruotsin markkinat.

Heti Skartan perustamisen jälkeen ryhdyttiin laittamaan kuntoon dokumentointia ja muita perusasioita, jotta yhtiö voisi aloittaa mahdollisimman pian normaalin toimintansa sertifioituna yrityksenä. Samanaikaisesti Skartaa markkinoitiin olemassa olevien kontaktien kautta tavoitteena päästä mukaan hankkeisiin. Syyskuussa 2015 yhtiö saikin ensimmäisen projektinsa.

Seuraava tärkeä tavoite oli toteuttaa projekti siten, että se palvelee jatkossa Skartaa referenssikohteena. Käytännössä tämä tarkoitti kohteen luovuttamista asiakkaalle virheettömänä sovitussa aikataulussa, missä myös onnistuttiin. Tämä sama tavoite toteutui seuraavassakin projektissa, minkä ansiosta Skarta oli ottanut paikkansa markkinassa.

Skartan maine alkoikin levitä Pohjois-Ruotsin malmikentillä, mutta muualla Ruotsissa yhtiö oli edelleen tuntematon. Tämän takia päätettiin merkittävästä satsauksesta digitaaliseen markkinointiin syksyllä 2016 yhteistyössä ruotsalaisen markkinointitoimiston kanssa.

Satsauksen ensimmäinen etappi valmistui viime vuodenvaihteessa, mutta työ Skartan tunnettuuden ja näkyvyyden parantamiseksi Internetissä jatkuu edelleen yhdessä markkinointitoimiston kanssa.

Kun yhtiölle haetaan näkyvyyttä koko Ruotsissa digitaalisella markkinoinnilla, se tarkoittaa käytännössä muun muassa uutisoimista Skartan onnistuneista projekteista, uutiskirjeiden lähettämistä, kotisivujen päivittämistä sekä blogien kirjoittamista.

Malmin hinnassa nousun merkkejä

Onnistuneen aloitusvaiheen jälkeen Skartan kasvu ja kehitys jatkuvat edelleen.

– Tämän vuoden tilauskanta on jo tällä hetkellä suurempi kuin vuoden 2016 liikevaihto. Vaikka malmin hinta on yhä matalalla, se osoittaa nousun merkkejä. Ruotsin valtiollinen kaivosyhtiö LKAB on yksi meidän isoista tilaajista, ja myös LKAB:n investointien määrä kasvaa, kertoo Skartan toimitusjohtaja Mikael Sidér.

Tämän vuoden tilauskanta on jo tällä hetkellä suurempi kuin vuoden 2016 liikevaihto.

Samanaikaisesti Kiirunan kaupunki rakentaa itselleen uusia tiloja Kiirunan uuteen keskustaan, minkä lisäksi alueella on yksityistä asunto- ja liikerakentamista. Malmikentilläkin tehdään monenlaisia investointeja kaivostoimintaan liittyen, josta yhtenä esimerkkinä Valtatie E10:n uusi linjaus.

– Pohjois-Ruotsissa markkinanäkymä on nyt viime vuosia valoisampi. Skartan suurin haaste tulee olemaan työpäälliköiden, työnjohtajien sekä laskijoiden rekrytoiminen, Mikael kertoo.

Lue myös: Tomasz arvostaa rooliaan Skartassa

Artikkelit

Käynti- ja laskutusosoite
Andament Group Oy
Kalajoentie 6, 85100 KALAJOKI
y-tunnus: 0951090-4

Lehden tekijät

© Momentti 2020.